Jeden obok drugiego

side by side

Najczęstszą przyczyną dwóch spadochronów na wierzchu jest działanie automatu AAD w wyniku bardzo niskiego otwarcia spadochronu głównego lub agresywnego i dynamicznego pilotażu czaszy na wysokości działania automatu.

Znaj wysokość działania automatu w sprzęcie, na którym skaczesz. Pamiętaj by na tej wysokości nie napędzać czaszy.

Postępowanie

Jeśli twoje czasze ułożyły się w jedna obok drugiej (potocznie “Banan”) i nie są ze sobą splątane wypnij czaszę główną i kontynuuj lot na spadochronie zapasowym.

Jeśli wysokość pozwala – przed wypięciem czaszy głównej rozepnij RSL, aby rzepowa tasiemka systemu nie przytrzymała odlatującej czaszy głównej.

Pilotaż “Banana”

Czy jest możliwy pilotaż obu czasz w tej konfiguracji. Tak, jest możliwy – można lądować w tej konfiguracji, jednak jeśli okoliczności pozwalają, zaleca się wypięcie czaszy głównej. W przypadku podjęcia decyzji o pilotażu obu czasz w tej konfiguracji, pamiętaj o tym, że konfiguracja może zmienić się na dużo gorszą. Nie zaciągaj spadochronu do lądowania – ryzykujesz zmianę konfiguracji czaszy kilka metrów nad ziemią. Przygotuj się też na twarde lądowanie.

Uchwyty czy tylne taśmy

Jeśli chodzi o pilotaż takiej konfiguracji czasz, zdania ekspertów są podzielone. PIA zaleca używać uchwytów sterowniczych (na podstawie raportu Performance Designs), jednak część ekspertów zaleca tylne taśmy. W obu przypadkach jednak ruchy powinny być minimalne i tylko korygujące lot czasz.

Nie próbuj też sterować wszystkimi czterema uchwytami lub taśmami. Oceń, który spadochron jest dominujący (nad twoją głową) i pilotuj tylko tym spadochronem.

A jeśli…

Banan sam w sobie nie stanowi zbyt stabilnej konfiguracji. Pamiętaj, że zawsze istnieje ryzyko, że zamiast niej pojawi się…

Wariat

Comments

comments