Podkowa

Podkowa jest to sytuacja, w której część otwierającego się spadochronu jest zaczepiona o skoczka lub o jego wyposażenie. W taki dość enigmatyczny sposób opisuje tą sytuację USPA.

Podkowa może być wynikiem przedwczesnego otwarcia pokrowca (podczas skoku) lub błędu skoczka podczas otwarcia.

Innymi słowy albo nie otwierałeś spadochronu i paczka wyszła bez twojej pomocy a pilocik nadal tkwi w kieszonce, albo otwierałeś spadochron i pilocik zaplątał się o ciebie lub sprzęt.

Przedwczesne otwarcie pokrowca

Jeśli to nie ty zainicjowałeś proces otwarcia, oznacza to, że z jakiegoś powodu pokrowiec sam się otworzył. Przyczyną może być na przykład stara lub zbyt luźna pętelka zamykająca (loop). Pętelka może pęknąć lub wysunąć się z zawleczki. To może zdarzyć się przy ciasnym, zwartym wyjściu w formacji, gdy kolega napiera na twój pokrowiec zbyt mocno. Tak też stało się w tym filmie:

 

Taka sytuacja może się też zdarzyć, jeśli lecisz z kimś, kto oprze się mocniej na twoim pokrowcu i również spowoduje wysunięcie się zawleczki.  Jeśli jednak dbasz o swój sprzęt, nie masz się czego obawiać. W przypadku wątpliwości – skonsultuj stan pętelki z riggerem.

Inną przyczyną podkowy może być też wystająca tasiemka pilocika, która w niektórych starszych typach pokrowców zamiast pod wyłogami przymocowana jest rzepem na zewnątrz. Przypadkowe pociągnięcie tej tasiemki również otwiera pokrowiec, co może zostać niezauważone podczas wyjścia z samolotu.

Sposób postępowania: 

  1. Wyciągnij pilocik z kieszonki (nie więcej niż 2 próby i nie więcej niż 2 sekundy – cokolwiek będzie prędzej).
  2. Wypnij spadochron główny.
  3. Otwórz spadochron zapasowy.

Pamiętaj, że jeżeli paczka wyszła z pokrowca to znalezienie pilocika na poluzowanym pokrowcu będzie dużo trudniejsze. Jeżeli wyrzucisz pilocik, spodziewaj się jednak zawiązania paczki lub skręcenia linek (twista). Paczka prawdopodobnie zdążyła się parę razy obrócić zanim zorientowałeś się, co się dzieje.

podkowa

Błąd podczas otwarcia

Jeśli zainicjowałeś proces otwarcia spadochronu poprzez wyrzucenie pilocika, oznacza to, że pilocik zaczepiony jest o jakąś część twojego ciała lub wyposażenia. Być może zaczepił się o twoją rękę lub nie wyrzuciłeś go odpowiednio daleko od siebie i zaczepił się o nogę.

Najczęstszą przyczyną podkowy u mniej doświadczonych skoczków jest próba otwarcia spadochronu w niestabilnej sylwetce lub bardzo podkurczone nogi w trakcie otwarcia.

Niezależnie od tego, jaka jest przyczyna, postępowanie jest jedno:

  1. Wypnij spadochron główny.
  2. Otwórz spadochron zapasowy.

Duchy przeszłości

W wielu miejscach można się spotkać się z zaleceniem, by w przypadku podkowy odrzucać taśmy nośne spadochronu głównego i tym samym “pomóc” czaszy głównej oddzielić się od nas. Dlatego w ślad za SIM USPA zalecamy uproszczenie tej procedury do wypięcia czaszy

Jednak z perspektywy wielu lat doświadczeń i tysięcy skoków możemy powiedzieć, jak niezwykle trudne i czasochłonne jest to zadanie. Dlatego też lepiej zaoszczędzić czas i natychmiast otworzyć spadochron zapasowy. Zasadniczo dzisiejsze konstrukcje sprzętu i sam proces otwarcia spadochronu zapasowego są już na tyle niezawodne, by nie martwić się odchodzącym spadochronem.

Aby nie odnosić się jedynie do własnych doświadczeń polecamy przeczytać zalecenia USPA.

Co dalej?

Jeśli uda Ci się pozbyć podkowy bez wypięcia czaszy głównej (czyli wyrzucisz pilocik z kieszonki), czekać będziesz na dalszy proces otwarcia. Może się jednak okazać, że to nadal nie koniec przygód i czeka cię…

Zamknięta paczka