Bezpieczeństwo na czaszy

Schemat lądowania (ang. landing pattern), to bardzo obszerny temat godny osobnej strony, jednak tu przypomnimy sobie podstawy, które powinien znać każdy skoczek. Przed rozpoczęciem sezonu warto odświeżyć sobie niektóre informacje, aby zapewnić bezpieczeństwo nie tylko sobie, ale również innym osobom w powietrzu.

Postępowanie po otwarciu

  • Sprawdzamy, co się dzieje dookoła nas (ang. clear of traffic). Czy nie ma blisko innych spadochronów.
  • Sprawdzamy wysokość, na jakiej się znajdujemy.
  • Sprawdzamy nasze położenie względem lotniska.
  • Przemieszczamy się w rejon lotniska, ale trzymamy się pod wiatr w strefie buforowej (ang. holding area) – wypracowanie separacji pionowej i poziomej względem innych spadochronów.
  • Przygotowujemy się do utworzenia kręgu do lądowania.

landingpattern

  • W zależności od siły wiatru określamy nasz „punkt wejścia” do rundy do lądowania. Standardowe wysokości rundy to 300 m., 200 m. i 100 m. zgodnie z obrazkiem pokazanym powyżej. W miarę rozwoju umiejętności wysokości te będą się zmieniać, lecz powyższy schemat jest punktem wyjściowym.
  • Na kręgu (szczególnie na ostatniej prostej) – nie wolno latać „pod włos”, esować, wytracać wysokości, robić zwitek,  latać blisko innych spadochronów.
  • 2-3 metry nad ziemią równo zaciągamy spadochron:

Landing

Priorytety bezpiecznego lądowania

Według metodologii uczenia bezpieczeństwa na czaszy najważniejsze są 4 priorytety w dokładnie tej kolejności:

  1. Czasza nad głową w locie poziomym – to jest absolutnie najważniejszy aspekt lądowania. Lądowanie w zakręcie było, jest i będzie najczęstszą przyczyną kontuzji i wypadków. Wypoziomowany lot z czaszą nad głową zapewni nam możliwie najmniejszą prędkość pionową i największą efektywność spadochronu.
  2. Czysty teren bez przeszkód – zadbaj o to, by nie lądować na żadnej przeszkodzie.
  3. Równe zaciągnięcie przynajmniej do połowy – niesymetryczne zaciągnięcie sterówek do lądowania jest przyczyną wielu kontuzji. Może też sprawić, że utracisz priorytet numer 1, czyli czaszę nad głową.
  4. Lądowanie pod wiatr – owszem, jest to bardzo ważne, ale na pewno nie najważniejsze. Jeśli na niewielkiej wysokości orientujesz się, że lecisz z wiatrem, lepiej wylądować w taki sposób niż w ostatnim momencie modyfikować plan lądowania i ryzykować lądowanie w ostrym zakręcie o 180 stopni.

Zapoznaj się z sytuacjami awaryjnymi, które mogą się przydarzyć podczas lądowania.

Bardzo ładne lądowanie pokazane jest na tym filmie:

Tak to powinno wyglądać od momentu prawidłowego otwarcia czaszy aż do lądowania. Jednak może się zdarzyć, że nie uda ci się wylądować dokładnie tam, gdzie zaplanowałeś. Czasem może to być efekt słabego planowania rundy, wcześniejszej sytuacji awaryjnej lub choćby kiepskim wyrzutem.

Na ten wypadek warto zapoznać się z tym, jakie mogą się zdarzyć…

Lądowania awaryjne

 

Comments

comments