Splątania

Ze splątaniami sprawa jest prosta i trudna jednocześnie.

Prosta – bo najważniejsze ze wszystkiego, to nigdy nie dopuścić do splątania się z drugim skoczkiem. Czytaj, dokształcaj się, rozmawiaj z instruktorem, trenuj, bierz udział w swoop campach (szkoleniach z bezpiecznego pilotażu czaszy). Zacznij od podstaw bezpieczeństwa na czaszy. O ile nie jesteś skoczkiem specializującym się w CRW, prawdopodobnie nie zastanawiałeś się szczegółowo nad sytuacją splątania z innym skoczkiem. Jeśli jednak cię to spotka – od twojej reakcji może zależeć życie was obojga.

Nie jest głupotą nie wiedzieć, tylko wiedzieć, że się nie wie i nie zapytać.

29CD3E9E00000578-3132425-image-m-62_1434789468101

Przyczyny splątań

Przyczyny splątań można podzielić na dwie grupy: podczas otwarcia oraz na kręgu do lądowania. Podział ten został zaproponowany przez jedną z najbardziej znanych szkół pilotażu czaszy na świecie Flight-1. Oczywiście skoki CRW, podczas których splątania są codziennym ryzykiem nie klasyfikują się do żadnej z tych grup, lecz w tym artykule omawiamy splątania niezwiazane z tą dyscypliną.

Splątania podczas otwarcia/lotu

Przyczyny:
  1. Błędy w separacji podczas wyjścia z samolotu
  2. Błędy w separacji podczas otwarcia (nieefektywne trakowanie)
  3. Brak wiedzy lub niedokładna wiedza na temat linii lotu spadochronu
  4. Utrata kontroli nad spadochronem (np. podczas innej sytuacji awaryjnej jak twist)
Jak unikać?
  1. Dokładna i staranna układka spadochronu
  2. “Świadomość wylotu” – w każdym wylocie, w którym bierzesz udział zapoznaj się z ilością osób na pokładzie, kolejnością wyjścia wszystkich grup, wielkość grup i typ skoku (formacja płaska, formacja freefly, grupa trakująca itp.)
  3. Poprawne separacje podczas wyjścia – sprawdź w komunikacje meteo jaki jest wiatr na wysokości swobodnego spadania (4000-1000 m.).
  4. Szlifuj umiejętności efektywnego trakowania (oddzielania się od formacji), które zapewni ci bezpieczną odległość od pozostałych otwartych czasz.
Akcja w momencie krytycznym
  1. Zaraz po otwarciu, zanim jeszcze odhamujesz spadochron, rozejrzyj się dookoła i jeśli widzisz spadochron niedaleko ciebie, steruj tylnymi taśmami by uniknąć kolizji.
  2. Jeśli drugi skoczek na czaszy leci prosto na ciebie – skręć w prawo.
  3. Jeśli drugi skoczek na czaszy zbliża się od boku – odleć od niego.
  4. Komunikacja – jeśli uważasz, że drugi skoczek cię nie widzi, krzycz i machaj nogami.
  5. Jeśli splątanie jest nieuniknione, zrób wszystko by nie doszło do zderzenia dwóch ciał. W tej krytycznej sytuacji lepiej zetknąć się z czaszą, a nawet z linkami. Za wszelką cenę unikaj zderzenia z drugim skoczkiem.

150620-world-red-devils-parachute-drama-7a_5a0ec07a4ece3f231c332ada63d3dc7f.nbcnews-fp-1200-800

Splątania podczas rundy do lądowania

Przyczyny
  1. Niedopracowany plan lotu lub jego brak.
  2. Nieefektywne panowanie nad spadochronem (esowanie, zwitki, zmiany prędkości).
  3. Błąd w planowaniu rundy (pomylenie rundy lewej z prawą).
  4. Pośpiech i wyprzedzanie innych skoczków podczas lądowania – prowadzą do szybkiej utraty wysokości, wyprzedzania na ślepo i wielu “ślepych punktów” (ang. blind points) podczas zakrętów.
  5. Fiksacja na cel – pamiętaj, by na bieżąco dostosowywać miejsce planowanego lądowania do możliwości twoich i twojego spadochronu.
Jak unikać?
  1. Przygotowany (w głowie) plan lotu, miejsce wejścia do rundy.
  2. Kierunek lądowania wyznaczany przez strzałę na lotnisku (nie przez rękaw).
  3. Świadomość stref lądowania na lotnisku (dla studentów/dla tandemów/dla swooperów itp.).
  4. Alternatywne miejsca lądowania.
  5. Nie bój się zmieniać planu, jeśli widzisz, że separacja (pionowa lub pozioma) pomiędzy tobą a innym skoczkiem może być zagrożona.
Akcja w momencie krytycznym

Skoczek powyżej powinien możliwie jak najbardziej przyhamować spadochron i ewentualnie nogami nadepnąć od góry na spadochron i spróbować go odepchnąć.

Skoczek poniżej powinien użyć przedniej taśmy lub obu przednich taśm do tego, by pochylić czaszę i możliwie jak najszybciej osiągnąć niższy pułap i bezpiecznie odseparować się od drugiej czaszy.

Procedury awaryjne podczas splątań

Jeśli jednak doszło już do sytuacji splątania, to najważniejszym elementem radzenia sobie z tą sytuacją jest komunikacja. Oczywiście komunikacja między splątanymi skoczkami. Kaski zamknięte full face) na pewno nie pomoże w komunikacji. Spróbujcie wspólnie ocenić sytuację biorąc pod uwagę dwa podstawowe czynniki:

  1. Wysokość, na jakiej się znajdujecie.
  2. Rodzaj splątania.
Owinięcie

Charakterystyka tego splątania jest taka, że czasza skoczka poniżej owinięta jest wokół skoczka powyżej. Czasza skoczka powyżej napełniona jest natomiast prawidłowo.

maxresdefault

Najważniejsze ze wszystkiego, to nawiązać komunikację. Gdy już ustalicie, że z wami wszystko OK (oby tak było), ustalcie plan działania i stała kontrola wysokości. Przez cały czas oboje (a zwłaszcza skoczek wyżej) powinien chronić oba uchwyty (wyczepny i spadochronu zapasowego).

Najważniejsze jest to, że skoczek powyżej nie może się wypiąć. Ryzykuje wówczas wpadnięcie na skoczka poniżej. W pierwszej kolejności spróbujcie się więc wyplątać. Jeśli nie ma szans na to, żeby się wyplątać, a wysokość nadal na to pozwala – powinien wypiąć się skoczek będący NIŻEJ po wcześniejszym rozłączeniu RSL. Po wypięciu spadochronu głównego, z dużym prawdopodobieństwem skoczek i tak będzie miał jakiś rodzaj nieprawidłowości swojej czaszy, więc powinien bezzwłocznie ocenić stan swojego spadochronu i działać zgodnie z procedurą przewidzianą dla danej sytuacji lub po prostu kontynuować lot, jeśli czasza spełnia warunki SSS.

Jest też duże prawdopodobieństwo, że po wypięciu się skoczka będącego niżej, napięcia na czaszy nie będą już tak duże i skoczkowi, który jest owinięty uda się wyplątać z wypiętej przez kolegę czaszy.

Jeżeli splątanie nastąpiło na niskiej wysokości lub z braku innej decyzji “dotarliście wspólnie” poniżej bezpiecznej wysokości wypięcia się – prawdopodobnie najlepszą decyzją będzie lądowanie w takiej konfiguracji, w jakiej jesteście splątani.

Pamiętajcie, że im więcej materiału nad wami, tym większy opór, a co za tym idzie mniejsza prędkość przy lądowaniu. Chrońcie uchwyty oraz przygotujcie się na twarde lądowanie (PLF). Podczas upadku osłońcie brzuch i klatkę piersiową przed urazami.

Splątanie dwóch skoczków

Nie zawsze będzie tak, że jeden skoczek będzie owinięty czaszą drugiego. Czasami czasze splątują się ze sobą, a skoczkowie są mniej więcej na tym samym poziomie, czy też są bezpośrednio jeden nad drugim.

W dalszym ciągu kluczowe jest to, byście kontrolowali swoją wysokość przez cały czas. Jeśli nie uda się wam wyplątać i podejmiecie decyzję o wypięciu, pierwszeństwo ma skoczek, który jest WYŻEJ. Dopiero po jego oddzieleniu się od całości bałaganu może wyczepić się (jeśli jest taka konieczność) skoczek będący NIŻEJ.

Podobnie jak w przypadku owinięcia, jeżeli splątanie nastąpiło na niskiej wysokości lub z braku innej decyzji “dotarliście wspólnie” poniżej bezpiecznej wysokości wypięcia się – prawdopodobnie najlepszą opcją będzie lądowanie w takiej konfiguracji, w jakiej jesteście splątani.

Co dalej?

Na tym kończymy kompendium sytuacji awaryjnych w spadochroniarstwie. To jak…?

Powtórka od nowa

Comments

comments