Skręcenie linek potocznie zwane twistem (ang. line twist) to jedna z tych sytuacji awaryjnych, w których diagnoza jest zawsze prosta i bezbłędna. Powodem może być nieprawidłowa pozycja skoczka w momencie otwarcia (np. otwarcie spadochronu w obrocie, zamiast stabilnego lotu na kierunku) lub błąd w układce. Może być też pochodną innej sytuacji awaryjnej np. zerwania lub zwolnienia linki sterowniczej.
W zależności od rozmiaru i modelu czaszy twist może mieć różny charakter. Czasze o dużych rozmiarach i prostokątne “znoszą” skręcenie linek raczej spokojnie. Nieraz niewielki twist nie powoduje żadnych obrotów i czasza leci na kierunku, mimo kilku skrętów w linkach. Czasze małe, półeliptyczne lub eliptyczne będą miały tendencję do agresywnych obrotów i nurkowania i nie wybaczą tzw. bad body position, czyli złej pozycji skoczka w momencie otwarcia. Czasza potrafi również przejść również w tzw. “negatywkę”, a silne obroty mogą doprowadzić do utraty przytomności skoczka. Pamiętajmy też, że im silniejsze obroty, tym większa siła odśrodkowa – w tej sytuacji może pojawić się trudność z sięgnięciem do uchwytów.
Postępowanie:
- Jeśli zaczynają się silne obroty i nurkowanie czaszy, bez względu na wysokość – wypnij czaszę główną i otwórz spadochron zapasowy.
- Jeśli skręcenie linek nie powoduje obrotów lub są one delikatne spróbuj odkręcić twista poprzez ruchy ciała i “kopanie” nogami. Pamiętaj by kontrolować wysokość oraz otoczenie, a także twoją pozycję względem lotniska.
- Jeśli obroty się pogłębiają lub próby rozkopania nie przynoszą efektów – wypnij spadochron główny i otwórz zapasowy.
- Jeśli jesteś blisko (lub poniżej!) wysokości awaryjnej – natychmiast wypnij czaszę główną i otwórz zapasową.
Na poniższym filmie widać, w jaki sposób skoczek odkręcił linki do prawidłowej pozycji:
Na tym filmie jednak natychmiast po otwarciu zaczęły się gwałtowne obroty i skoczek szybko podjął decyzję o wypięciu czaszy głównej:
To nie koniec potencjalnych przygód na otwartej czaszy. Jeśli nie będziesz uważać z prędkością na czaszy na wysokości pracy automatu AAD możesz mieć…