Najczęstszą przyczyną dwóch spadochronów na wierzchu jest działanie automatu AAD w wyniku bardzo niskiego otwarcia spadochronu głównego lub agresywnego i dynamicznego pilotażu czaszy na wysokości działania automatu.
Znaj wysokość działania automatu w sprzęcie, na którym skaczesz. Pamiętaj by na tej wysokości nie napędzać czaszy.
Postępowanie
Jeśli dwie czasze są otwarte jedna za drugą (ang. biplane lub bi-plane, potocznie “Etażerka”), NIE WYPINAJ czaszy głównej. Nie zawsze, ale najczęściej czasza główna jest z przodu. Przez jej wypięcie ryzykujesz, że zaplącze się lub zahaczy o spadochron zapasowy i ze stosunkowo bezpiecznej konfiguracji możesz przejść do splątania czaszy głównej z zapasową, co jest w zasadzie najgorszą sytuacją, z jaką możesz się zetknąć.
Pilotaż “Etażerki”
Odhamuj spadochron, który jest z przodu. Dlaczego nie tylny? Zwróć uwagę, że zachowanie czaszy podczas odhamowania sterówek może spowodować “rozjechanie się” tej bezpiecznej konfiguracji do “Banana” (ang. side by side) lub wręcz do Wariata. Sterujemy więc uchwytami, spadochronu przedniego w sposób bardzo delikatny. Pamiętaj, żeby cały czas weryfikować, czy nie zmienia się układ obu spadochronów.
Delikatnie ustaw się pod wiatr i znajdź bezpieczne miejsce do lądowania. Nie zaciągaj spadochronu do lądowania i przgotuj się na twardsze lądowanie (PLF).
Mimo że ta konfiguracja jest dość stabilna, przez nieumiejętne i zbyt gwałtowne sterowanie obie czasze mogą się rozjechać do konfiguracji…